Monday, August 17, 2009

hospital

Ari slasa minggu lpas mmg sgt la terkesan dlm idup aku.sbb ayah aku kene anta ke ospital.sbb sesak nafas.huh! mmg takot gile oh.tkot jd ape2 yg aku tanak blaku.mcm2 bole blaku kan skarang ylah penyakit ni makin menjadi2.isk..mule2 mlm slase tu aku bwk ayah gi klinik biase je.pastu M.A tu wat EKG.nk tgk jantung ayah kan.so MA tu ckp jantung ayah laju.mase tu ayah dmam panas.panas sgt.so MA tu tulis la surat ke hape tah utk tolak ayah ke hospital sgmt.mule2 aku ok aje..kuz ayah pon ok.tapi mase tu ayah dh ppkai oksigen + drip saline.

so sementara nk tgu orang yg bwk ambulans dtg aku blik umah dulu,nk ajak ibu aku skali pegi + siap bwk barang ayah.MA tu ckp kalau takde pape kat ospital nanti ayh bole je balik...tapi kite prepare je la mane tau ayah kene thn wad kan.nak ke segamat bkan nye dkt...So dh siap smua kitorg gerak la ke klinik blik.MA tu suh kitorg gerak dulu,yola ambulans kan bwk laju..so kitorg pon gerak dulu.tp sblm tu isi minyak dulu smua..skali adek aku shira kol suh dtg blik ke klinik ckp ayah aku cem sawan.mata naik ke atas..pastu gigil2 tu kan...wah.mase tu aku nye jantung mcm nk gugur lah kan.isk.nangis aku jap.tkot gile.mase tu ibu aku pon dh cuak.aku doa byk2 dlm ati moga takde pape yg blaku....bile dh smpi ke klinik tu tgk ayah dh stabil.tapi tak sdar.isk.sedey btol aku tgk ayah..tak penah kot aku tgk ayah mcm tue...

pastu bile smua nye dh ok,ambulans gerak dulu...aku ngn ibu tertinggal jauh kat blakang.adek aku temankan ayah dlm ambulans.gile laju ambulan tu ok.dorg smpi 20min lebey awal.huhu.mase tu dalam kol 1015pm.baru la kitorg smpi ke department A&E.Ayah kat yellow zone.kitorg tgu ajela kat luar smbil doa smoga ayah takde pape..kitorg tgu hampir 4jam nak tau brite ttg ayah.hampes! takde sape pon nk bgtau status ayah aku.bayangkan la kan...so aku cem dh fedup tanyela orang yg kat kaunter dpan..ayah aku kat mane smua kan.kene masuk wad ke hape...so dorg check ckp ayah aku kene tgu result darah yg kedua.isk.takpela tgu lagi..dari org ramai smpi la tgal aku,adek n ibu je dalam department tu.kitorg stil tak dpt pape brite.last2 aku nekad masuk je , mase tu dlm kul 3lebey.tgk ayah ngah baring n stabil.Alhamdulillah..syukur sgt...dalam kul 4 lebey tu kitorg gerak blik.nasib baik ayah tak kene duk kat wad.aku risau btol ah.mlm aku pegi tu dh la ramai dmam,smua yang tnjuk simptom2 h1n1.lagi2 kat baby..kene masuk drip..siannn sgt okeh.

tapi aku tak puas ati sgt la ngn sistem diorg.nk tau kenape? ayah aku kene tgu smpi kol 4 lebey tu sbb saline yang masuk kat ayah aku tu tak gerak.hampes.tu yang kene tgu lame kemain.orang len yang dtg slpas kitorg pon dh blik tau.ade sorg tu siap nk blik la kuz takde sape nk layan die..sian sgt..mayb doctor kat situ pnat sgt sbb patient ramai sgt..huhuhu.
ape2 pon aku syukur ayah dh ok.isk.

3 comments:

mamma mia! said...

insyaallah xde pape kak. doa la byk2

Diarihatiku1976 said...

harap-harap takde apap yg berlaku.. berdoa dan bersabar ya.. tawakkal

Islamic_Muslimah said...

Alhamdulillah...
moga kita semua terhindar dr penyakit merbahaya, amin..

moga pak uda shat sll, amin :)