Tuesday, April 9, 2013

ayah yang saya kagum....

Pagi tadi,dalam perjalanan ayah hantar pegi kerja sempat aku berbual dengan ayah;

"Ayah ngaji stiap pagi brapa ayat? "
"Kalau subuh lambat dulu ada la dapat 15 ke 30 ayat..sekarang ni dapat 10 ke 15 jer.."
"oooo..Semalam kite dengar ustaz zahazan cakap,kalau boleh khatam setiap 3 bulan...kan stiap hari kite solat 5 waktu jadi setiap waktu tu baca dalam 2 muka surat" (ustaz galakkan utk suri rumah)
"Betul...tapi nak tau jugak 2 muka surat tu panjang mana surahnya..Elok baca Quran ni,nanti jadi kita punya guide(sbnrnya tak ingat ape ayah cakap guide ke hape tah) bila dalam kubur nanti..."
"......."

Gulp! perbualan bhenti setakat itu sebab dah sampai tempat keje.Aku tau kata terakhir ayah tu nak suruh aku ngaji jugak.Heh! memang tepat kena kat batang idungla tuu..Pandai² nak start perbualan tentang ngaji..hamik kau~ Kalau ikutkan memang aku nak buat tu semua..Sebab mmg dah lama tinggal...Kalau dulu insyaAllah surah Ar-Rahman,Al-Mulk hafal..tapi sekarang ni dah ditarik balik Allah sebab suka sangat hidup dalam lagha~ itulah diaaa...terlampau ikut sangat jiwa muda..tu semua nanti akan dipersoal kat akhirat kemudian..hmm.Aku slalu buat alasan tunggu nak beli tablet dulu baru nak start bace..Tapi sampai sekarang takdo.

Aku memang kagum dengan ayah,bab-bab agama ni memang dia takkan bertolak ansur dengan kami.Solat,aurat kena jaga! tapi maklumlah..jiwa memberontak...aku takut sebab kami adik beradik,Ayah yang baik ditolak ke neraka.Nauzubillah..moga dijauhkan.Oh ye,ayah takdelah alim mana pun,cuma bab agama dia tiada kompromi.Time naruto layan aje..huuu~ sebelum tido layan aje naruto dulu kat crunchyroll..sehangat asmara tengok aje..Pandai² lah bahagi masa..Hmm.nak jadi macam ayah...susah lahaiii..itulah~ iman tak boleh diwarisi kan.Jadi,stiap kali kalau kau nampak, anak imam anak orang baik² tiba-tiba kontra perangai dari mak ayah dia..janganlah judge mak ayah diorang.OK? tu ajelah nak merepek.Paiii~^^

No comments: